Anglicky | Česky | |
Název | Soul Music | Těžké melodično |
Autor | Terry Pratchett | Terry Pratchett |
Autor obálky | Josh Kirby | Josh Kirby |
Překlad | Jan Kantůrek | |
Rok vydání | 1994 | 1998 |
Vydavatel | Victor Gollancz Ltd. | Nakladatelství Talpress |
Počet stran | 423 | |
ISBN | 80-7197-150-2 |
Jiné děti dostávají na hraní xylofonky. Zuzance stačilo požádat dědečka, aby si vysvlékl vestu. Ano. V té rodině je Smrť. Je těžké vyrůstat jako obyčejné děvče, když dědeček jezdí na velkém bílém koni a máchá kosou. Pak najednou z jistých důvodů musíte převzít zavedený rodinný podnik a spousta lidí si vás plete se zubní vílou. Musíte se také v tváří v tvář postavit návykové hudbě, která se šíří po celé Zeměploše. To má na svědomí trojice hudebníků ve složení Chalamaďan Imp y Cilin, trpaslík Zlota a troll Perm M. Skalice (M jako Modroš). Toto a ještě mnoho dalšího vás čeká v šestnáctém díle cyklu Úžasná Zeměplocha.
Přestože tato série čítá jen pět románů, tak jejím hlavním protagonistou je nejpopulárnější postava celé Zeměplochy – Smrť. Tato postava má velké kouzlo už jen nápadem, oživit „smrt“ jako konkrétní postavu, která není zlá, ale jen dělá to, co někdo dělat musí. Druhou podstatnou věcí je to, že Smrť se často snaží pochopit lidi, kterým nerozumí, a snaží se je napodobovat, což vede k mnoha problémům.
Začíná to Mortem, kdy se Smrť rozhodne, že jako mistr svého oboru potřebuje učedníka. Volba padne na Morta, nešikovného a naivního nekňubu, který se rozhodne, že musí zabránit předurčené smrti princezny.
V Sekáči se pak Smrť rozhodne, že má své práce plné zuby a odejde do důchodu, což má neblahé následky na celou Zeměplochu. Ta je po jeho odchodu v chaosu, kdy ne všechno co má být mrtvé, mrtvé zůstane. Smrť pak také musí čelit svému nástupci.
V Těžkém melodičnu se pak poprvé objeví dívka Zuzanka, která by byla docela obyčejné dítě na škole pro mladé dámy, kdyby nebyla vnučkou Smrtě (technicky vzato). Smrť opět zmizí, tentokrát v touze zapomenout na smrt Zuzančiných rodičů, a ve světě začne ožívat nebezpečná hudba zvaná rock and roll. Zuzance nezbývá, než zastoupit svého dědečka, než se jí ho podaří najít a vrátit mu do rukou jeho kosu.
Otec prasátek je pak vrcholným dílem série, kdy tentokrát zmizí Otec prasátek, což je zeměplošská verze Santa Clause. A aby svět Zeměplochy nepřestal existovat, rozhodne se Smrť Otce prasátek v jeho povinnostech zastoupit a čelit nepřátelům Zeměplochy, Auditorům reality. Do těchto záležitostí se opět zaplete Zuzanka, která je po svých studiích na škole zaměstnána jako chůva dvou dětí.
Ve Zloději času má Zuzanka opět významější roli než Smrť, kdy tentokrát je učitelkou celé třídy dětí. A opět jde o záchranu celé Zeměplochy, respektive o udržení její časové kontinuity, kdy hrozí zhroucení času. A opět jsou do tohoto komplotu zaplatení Auditoři reality.
Smrť se vždy snažil pochopit lidi. Proto se také ujal osiřelé dívky, kterou adoptoval, a také si sehnal učedníka. Tyto události z Morta, prvního dílu podsérie o Smrťovi, ale měly na Smrtě značný vliv. Pro nikoho není snadné, když přijde o členy své rodiny. Zejména, když je svědkem jejich konce. A Smrť je těmto koncům vždy přítomen. Je to jeho práce.
Lidé však mají tu výhodu, že časem dokáží zapomenout. Smrť si ale pamatuje vše, každou nepatrnou podrobnost. Proto se rozhodne, že se musí naučit lidskou schopnost zapomínání a opustí svůj úřad, aby našel způsob, jak toho docílit.
Naštěstí je tu Zuzanka Stohelitská, Smrťova vnučka, které nezbyde, než se starat o rodinný podnik, dokud se jí nepodaří najít svého dědečka a přinutit ho, aby se zase chopil své kosy.
Zuzanka je novou zajímavou postavou, která se zprvu snaží smířit s tím, že její rodina má více než jen běžné temné tajemství šlechtické rodiny. Svého úkolu postarat se o rodinný podnik se zhostí neochotně, ale zodpovědně. V tom jí také pomáhá Smrťův služebník Albert, Truhlík a Krysí smrť. Naštěstí pro ni, zdědila po svém dědovi i nějaké zvláštní schopnosti, které jí v tomto úkolu pomáhají.
Název knihy pak také napovídá, že hlavním tématem je hudba. Hudba valících se kamenů, moderně nazývaná rock and roll. Hlavní postavou tohoto příběhu je hudebník hrající na kytaru, o kterém všichni říkají, že vypadá tak trochu jak elfiš (podoba s Elvisem čistě náhodná). Ten dá dohromady kapelu a v Ankh-Morporku provede kulturní revoluci.
Zuzanka si však při setkání s ním všimne, že je na něm něco divného. Zdá se, že žije jen hudbou. Vlastně hudba je to, co jej udržuje naživu. A pokud jej tato hudba opustí, zemře. Protože tato Hudba moc dobře ví, že skutečně slavným se hudbení,l stane až ve chvíli, kdy je po smrti. A to se Zuzance vůbec nelíbí. Proto se rozhodne s tím něco udělat.
Stejně jako v předchozích knihách, platí, že je vhodnější, pokud se čtenář vyzná v tématu, které Terry Pratchett zrovna paroduje. V tomto případě tedy v rockové hudbě. Pokud ale nejste v hudbě zrovna velcí znalci, ničemu to nevadí. Uniknou vám maximálně jen nějaké narážky v té velké kupě vtipů a gagů, které Pratchett neustále sype z rukávu stránku po stránce.
Kromě již výše uvedených postav je také část děje věnována mágům Neviditelné univerzity, kteří se snaží zjistit, zda hudba s kamením, po které obvyvatelé Ankh-Morporku tak šílí, není magického původu. Prostor je tak dán zejména Vzoromilu Výsměškovi, Děkanovi, Ctibumovi, Kvestorovi a dalším členům NU, se kterými jsme se již setkali v předchozích zeměplošských románech.