Maškaráda

ze série Čarodějky

(hlasů: 6, průměr: 4.8)

Hodnocení členů KTP
Koupit na talpress.cz
AnglickyČesky
NázevMaskeradeMaškaráda
AutorTerry PratchettTerry Pratchett
Autor obálkyJosh KirbyJosh Kirby
PřekladJan Kantůrek
Rok vydání19951998
VydavatelVictor Gollancz Ltd.Nakladatelství Talpress
Počet stran397
ISBN80-7197-076-X

Anotace

Anhk-morporkská Opera… obrovská budova, v jejíchž prostorách se pohybují maskované postavy a provozují své nekalé rejdy… kde umírání na jevišti občas bývá víc než metafora… kde jsou nevinné mladé sopranistky lákány do osudových tenat padouchy v děsivě odporných večerních robách. Kde narazíte na dvě staré dámy ve špičatých kloboucích, které zatímco v lóži pojídají burské oříšky, upírají pohledy na obrovský křišťálový lustr nad hledištěm a tiše si pobrukují: “No, jestli se teď každou chvíli nestane velký neštěstí, tak teda nevím.” Ano, Bábi Zlopočasná a Stařenka Oggová, největší čarodějky Zeměplochy, se vypravily užít si jeden nevinný (ale co je u Bábi Zlopočasné tak docela nevinné?) večer v Opeře. A nejen to. Je tedy jasné, že budou potíže (jenže pěkné představení s několika zavražděnými si prostě musíte procítit).

Série

Informace o sérii

Čarodějky

Čaroprávnost je první knihou, kde se objeví čarodějka Bábi Zlopočasná. Ta se rozhodne, že vezme vesnickou dívku Esk do Ankh-Morporku, aby zde studovala na Neviditelné univerzitě. Jedinou potíží je, že na mágské univerzitě ženy studovat nesmí. Bábi by nikdy nepoužila slovo feminismus, ale je schopná použít jiných tvrdých slov i předmětů, aby dosáhla svého.

Bábi Zlopočasná v Soudných sestrách vystupuje již jako přísnější a panovačnější čarodějka. Společnost jí dělají další dvě čarodějky. Stařenka Oggová je na rozdíl od Bábi veselá a společenská, kdy má kolem sebe početný rodinný klan Oggů, o jehož rozšíření se sama značně zasloužila. Magráta Česneková je mladá čarodějka, takže dává velký důraz na symboliku a rituály. Je nezkušená a naivní. Tyto čarodějky tvoří magické trio panna, matka, stařena. Jistě si sami domyslíte, která je která.

V Soudných sestrách čarodějky usilují o to, aby ochránily mladého dědice trůnu, zatímco byl jeho otec král zavražděn, a dosadily ho na trůn, na kterém sedí vrah krále. Tato trojice se v Čarodějkách na cestách vydá do velmi vzdáleného města Genova. Důvodem je, že Magráta zdědila hůlku kmotřičky sudičky a je rozhodnuta zachránit před zlým osudem svou kmotřenku. V tom se jim však snaží zabránit zlá sudička.

Po příjezdu z Genovy si má Magráta vzít krále Lancre, se kterým je zasnoubena. Toto malé horské království však ohrožuje elfí královna, která by ráda rozšířila své království. A tak se čarodějky musí v Dámách a pánech s touto hrozbou vypořádat.

Magráta po svatbě s králem opouští dvojici čarodějek kvůli svým vladařským povinostem. Bábi a Stařence tak nezbývá nic jiného, než si najít novou společnici. Jediná vhodná kandidátka však odjela do Ankh-Morporku, protože jejím snem bylo stát se operní pěvkyní. Bábi a Stařenka však jsou rozhodnuty tuto dívku přesvědčit, co je pro ni nejlepší, a proto se v Maškarádě vydávají společně na cestu do největšího města Zeměplochy. Svou adeptku, Anežku Nulíčkovou, nakonec za pomoci hlavologie přesvědčí, že je pro ni vhodnější stát se čarodějkou, a vrátí se s ní zpátky do Lancre.

Král a královna Lancre později do svého království pozvou upíry na oslavu narození jejich syna, protože jsou toho názoru, že by bylo neslušné je nepozvat. V Carpe jugulum tak celkem čtyři čarodějky svedou boj s nebezpečnými upíry a nakonec je vyženou ze svého království.

Recenze

10/10
Tajná operace v opeře

Recenze na zeměplošský román Maškaráda, spadající do podsérie o Čarodějkách. Bábi Zlopočasná a Stařenka Oggová se vydávají do ankh-morporské opery, aby našli novou čarodějku do svého tria.

Je tradicí, že čarodějky by měly vždy tvořit trio, panna, matka a… ta třetí, která se v přítomnosti Bábi Zlopočasné radši nevyslovuje. Ale to se změnilo od doby, co se Magráta provdala za krále Verence a Bábi se Stařenkou tak ztratily svou pannu – a to nejen proto, že Magráta na pannu ztratila svou kvalifikaci, ale také že jako nová královna již nemá čas vykonávat povinnosti čarodějky.

Ideální novou adeptkou by mohla být mladá Anežka Nulíčková. Problém však je, že aby unikla tomuto svému osudu, raději se vydala do Ankh-Morporku, kde byla díky svému magickému hlasu zaměstnána v budově Opery. A to by nebyla Bábi, aby se nerozhodla, že ji přivede nazpět. K výpravě do Ankh-Morporku však potřebuje najít jiný důvod, protože se jí těžko veřejně přiznává, že Anežku potřebují. A ten jí Stařenka Oggová více než ochotně podstrčí.

Maškaráda je skvělou parodií na opery a muzikály, nejvíc inspirace si však bere z Fantoma opery. Bábi pak zde předstírá, že je bohatou a arogantní šlechtičnou, kdy do této role vpluje tak dobře, jako by se do ní skutečně narodila. Stařenka jako její služebná jí dokonale doplňuje.

Je zde také mnoho nových postav. Nová budoucí čarodějka Anežka Nulíčková, příjemná holka, která ve svém nitru, jako každá tlustá holka, ukrývá hubenou holku. A protože je čarodějkou, nejedná se jen o metaforu. S pomocí svého magického hlasu tak předvádí unikátní schopnosti, které by jí mohla leckterá čarodějka závidět. Dalšími skvělými postavami je pak třeba i zpěvačka Kristýna, která sice vypadá nádherně, ale zpívat neumí, Kateřín Štandlík, nový majitel opery, který měl tak trochu jiné představy o provozu této budovy, Enrico Bazilica, světoznámý operní pěvec, nebo Sardelli, jako neustále cynický ředitel opery.

Tento příběh ale hlavně přináší jednu z nejzajímavějších záporných postav celé zeměplošské série s velmi netradičními důvody, proč se toho všeho zla vlastně dopouštěla.

Maškaráda je zeměplošským románem, který byl u nás nejčastěji adaptován jako divadelní představení. Hlavním důvodem je, že operní prostředí, ve kterém se příběh odehrává, je pro divadelní scénu přímo ideální. Autoři inscenací se pak také mohli dostatečně realizovat v kostýmech, zpěvu či tanečních kreacích, ale také v podání mnoha různých scén jako byla třeba jízda v dostavníku, večeře v opeře, sledování a hraní operní hry nebo skon hlavní záporné postavy, kdy zejména tuto scénu proslavil Jan Vondráček v inscenaci Divadla v Dlouhé, která nebyla dosud překonána svým celkovým kvalitním zpracováním.

Nejsem příznivcem opery, ale tenhle román ve mně dokázal vykřesat jiskřičku zájmu o tenhle hudební žánr. Čtenáři se pak nemusí bát, že by se v ději ztráceli, pokud se o operu nijak nezajímají, nanejvýš jim unikne nějaký detail. Není ale na škodu znát alespoň děj původního Fantoma opery.

Petr Čáp
21.08.2023