Anhk-morporkská Opera… obrovská budova, v jejíchž prostorách se pohybují maskované postavy a provozují své nekalé rejdy… kde umírání na jevišti občas bývá víc než metafora… kde jsou nevinné mladé sopranistky lákány do osudových tenat padouchy v děsivě odporných večerních robách. Kde narazíte na dvě staré dámy ve špičatých kloboucích, které zatímco v lóži pojídají burské oříšky, upírají pohledy na obrovský křišťálový lustr nad hledištěm a tiše si pobrukují: “No, jestli se teď každou chvíli nestane velký neštěstí, tak teda nevím.” Ano, Bábi Zlopočasná a Stařenka Oggová, největší čarodějky Zeměplochy, se vypravily užít si jeden nevinný (ale co je u Bábi Zlopočasné tak docela nevinné?) večer v Opeře. A nejen to. Je tedy jasné, že budou potíže (jenže pěkné představení s několika zavražděnými si prostě musíte procítit).
Terry Pratchett (román)
Stephen Briggs (scénář pro amatérské divadlo)
Překlad: Jan Kantůrek
Úprava: Michal Zetel, Miroslav Ondra
Režie: Michal Zetel
Dramaturgie: Miroslav Ondra
Výprava: Michaela Zámečníková Savovová
Naděžda Chroboková-Tomicová, Vlasta Hartlová, Tereza Groszmannová, Tereza Richtrová, Dušan Urban, Roman Vencl, Petr Jarčevský, Ivanka Koktová, Lenka Kočišová, Miroslav Hruška, Petr Kubes, Jaroslav Krejčí, Roman Groszmann, Pavel Doucek, Václav Bahník, Ivana Plíhalová, Zdeněk Svobodník, Miroslav Ondra, Jiří Nebenführ, Josef Bartoň, Jaroslav Krejčí, Pavel Doucek, Petr Bukva, Anna Königsmarková, Lucie Hrůzová, Jana Olejníčková, Dita Josefčuková..
Maškaráda, Maškaráda a Maškaráda - jedna kniha a dvě divadelní představení. Všechny tři jsou o tom samém a přesto je každé z nich jiné a nejde je moc dobře srovnávat. Tak jako Divadlo v Dlouhé nepřeneslo na jeviště celý děj knihy, nepodařilo se to ani Moravskému divadlu v Olomouci. Pražské představení jsem viděl již dvakrát a tak jsem šel do olomouckého divadla s rozporuplnými pocity, jaké to bude. Bylo to dobré.
Skalním fanouškům a těm, co viděli představení v Praze budou některé věci chybět, ale na druhou stranu je jiné věci naopak potěší.
Fanoušek Terryho díla bude nejspíš trochu zklamán, že Bábi Zlopočasná má dvě bradavice a nosí červené sandále, Stařenka Oggová místo tradičního špičatého kloubouku nosí baret, Silver nemá pásku přes oko... a ve výčtě takových drobností, které běžný divák ani nepostřehne, bychom mohli pokračovat dál. Ale na druhé straně přineslo olomoucké divadlo do hry některé dialogy, které v pražské verzi nejsou.
Celá hra je pojata víceméně jen dějem v rámci budovy Opery a to ostatní kolem (bohužel včetně Smrtě), bylo vypuštěno. Možná kvůli tomu se akčnější stává až druhá polovina hry.
I tak se ale divák baví. Slavná árie loučení z opery La Triviata, kde Joddine vysvětluje, proč je pro ni tak těžké odejít, zůstala, pan Sardelli je úžasný a dokonce umírá s knižním „chrchli-chrchli“, baletky se snaží a Kristýna má v závěrečné operní scéně úžasný kostým, ze kterého by měl radost zejména Kachní muž. Malé drobnosti dělají celé představení moravským a herci jsou schopní vnést do hry vlastní vtipy a improvizaci.
Závěr: Pokud máte rádi Terryho Pratchetta a Praha je pro vás daleko, běžte na Maškarádu do Olomouce, pokud máte čas a peníze, navštivte obě dvě divadla (ale ne hned za sebou), a pokud nemáte čas nebo peníze, sežeňte si v knihkupectví alespoň tu knížku.