Recenze filmu Úžasný Mauric

Úžasný Mauric je první film podle knih Terryho Pratchetta, který byl uveden do kin. Jeho knižní předloha Úžasný Mauric a jeho vzdělaní hlodavci byl první zeměplošskou knihou určenou pro děti a mládež. Pro stejné publikum je pak určen i tento animovaný film, který cílí hlavně na mladší děti.

Příběh Úžasného Maurice je odkazem na německou pověst Krysaře z Hamelnu, který je vzhledem k hlavním hrdinům, tedy mluvícím inteligentním krysám, brán z opačného konce. Úžasný Mauric a jeho hejno krys chodí od města k městu a v každém z nich předstírají „krysí pohromu“, aby pak s pomocí chlapce Karlíka, který v tomto podvodu hraje roli krysaře, z takto postižených měst získali peníze za vyhnání krys z města. Během tohoto svého nekalého podnikání se však dostanou do města, které ukrývá temné tajemství, se kterým se musí sami vypořádat.

Příběh filmu je poskládán jinak, než knižní předloha, ale hlavní podstata a myšlenka předlohy byly dodrženy. Pro zjednodušení byly vynechány některé postavy. Příkladem může být krysa Šunkoflek, vůdce hejna mluvících krys, kterého ve vůdcovské pozici už od začátku filmového příběhu nahrazuje jeho nástupce Černý přeliv. Málomluvný Karlík je tu pak daleko výřečnější, není tak pasivní postavou jako je v knize.

Temné vyznění předlohy je zde stále přítomné, ale v menší míře. Stejně tak je zde oproti originálu méně řešeno usmrcení krys, které je zde zmíněno spíše v náznacích. Společnost Narrativia, dohlížející na filmové zpracování díla Terryho Pratchetta, se pak poučila z katastrofálního zpracování seriálu o Hlídce (The Watch). Přestože se tedy jedná o animovaný film pro děti, nechybí zde například Smrť ani Krysí smrť, postavy nepodstatné pro samotný děj, ale významné pro zeměplošské univerzum. Stejná citlivost k předloze je pak znát po většinu filmu.

Jedinou zásadní výhradu k filmu mám k části příběhu, kdy se Zlomyslena s Karlíkem vydávají do temného lesa, aby získali zbraň v boji proti zlu. Tato dějová linie, která v knižní předloze vůbec není, nezapadá ani do celkem konzistentního děje filmu. Zejména jsem se zamýšlel, proč v čarodějnické chaloupce uprostřed lesa žije krysař, co se chová a obléká jako šašek. Má se snad jednat o nešikovné odkazy na zeměplošské čarodějky a šaška Verence?

Animace je líbivá, zejména na chlupaté představitele – kocoura a krysy, je radost pohledět. Každá mluvící krysa je pak díky různým doplňkům oblečení a dalších propriet, lehce odlišitelná. Film má vlastní styl animace, ale nijak zvlášť nevybočuje z běžného proudu. Hůlkovité lidské postavy pak nejvíce připomínají Mrtvou nevěstu Tima Burtona.

Hudbu jsem vnímal jen v dramatických okamžicích a do jednotlivých scén dobře zapadla. V celém filmu je pak jen jedna píseň, hned na začátku, kde se zpívá a tančí. Je kýčovitá, a nijak mě neoslovila. Dětem se ale určitě bude líbit, protože v ní tančí zvířátka.

Český divák je pak ochuzen o původní dabing s takovými osobnostmi, jako je Hugh Laurie (kocour Mauric), David Tennant (krysa Ďábelský guláš) nebo Emilia Clarke (dívka Zlomyslena). Hugh Laurie je nejznámější svou rolí doktora House ve stejnojmenném seriálu, David Tennant pro změnu ztvárněním hlavní role v seriálu Doctor Who a Emilia Clarke jako představitelka Daenerys Targaryen ze seriálu Hra o trůny. Český dabing je však kvalitní. Jednotlivé hlasy pak sedí k jednotlivým postavám.

V českém dabingu jsou pak použity překlady jmen Jana Kantůrka, takže se zde setkáte s postavami jako je dívka Zlomyslena Pochmurná, nebo krysy Černý přeliv, Ďábelský guláš, Koktejlová směs a Sardinka.

Film je také plný vizuálních odkazů na Zeměplochu, které odhalí jen její fanoušci. Od jednoduchých, jako je třeba Zavazadlo, až po složité, jako je v knihovně ležící kniha Krkatilovy šlechty.

Stejně jako knižní předloha, tak i film Úžasný Mauric, by se mohl odehrávat v jiném fantasy světě, než je Zeměplocha, a rozdíl byste nepoznali. To však nemění nic na tom, že se jedná o první film Terryho Pratchetta uvedený do kin, který je zasazený na plochý svět otáčející se na velkém krunýři galaktické želvy A´Tuin. Lze jej pak doporučit každému fanouškovi Zeměplochy, který puritánsky nelpí na přesných adaptacích knižních předloh, zejména pokud film navštíví v doprovodu dítěte školního věku.

Klub Terryho Pratchetta na premiéře Úžasného Maurice

O článku můžete diskutovat na naší facebookové stránce Zeměplocha a KTP.

12.01.2023