Pod parou

(hlasů: 5, průměr: 4.2)

Hodnocení členů KTP
Koupit na talpress.cz
AnglickyČesky
NázevRaising SteamPod parou
AutorTerry PratchettTerry Pratchett
Autor obálkyPaul KidbyPaul Kidby
PřekladJan Kantůrek
Rok vydání20132015
VydavatelDoubledayNakladatelství Talpress
Počet stran512
ISBN978-0-85752-227-6978-80-7197-563-2

Anotace

Do Ankh-Morporku přijíždí nový vynález – obrovské kovově dunící monstrum, které ovládlo sílu všech čtyř základních živlů: země, vzduchu, ohně i vody. Nad Zeměplochu začne stoupat pára vytvořená lokomotivou pana Štědrovky, muže v čepici se štítkem, vyzbrojeného posuvným pravítkem. Pan Štědrovka má zajímavou dohodu se siny a cosiny a díky nim ovládá Železnou vrtilku – první zeměplošskou lokomotivu. Vlahoš von Rosret nepatří k lidem, kteří by milovali tvrdou práci. Ve funkcích šéfa Poštovního úřadu, Mincovny a Královské ankh-morporské banky je ovšem jeho pracovní nasazení životně důležité; spočívá však především ve slovech, která naštěstí nejsou těžká a nepotřebují každou chvíli naolejovat. Vlahoš je milovník života a proto nedokáže odmítnout novou práci, kterou mu nabídne Patricij. Vlahoš se bude muset vypořádat s celými litry kolomazi, se skřety, s tlustým podnikatelem, o němž se říká, že shazuje zaměstnance ze schodů, s řadou rozzuřených ortodoxních trpaslíků – vrtmářů a mnoha dalšími protivenstvími, pokud nechce, aby všechno vykolejilo.

Série

Informace o sérii

Vlahoš von Rosret

Hlavním hrdinou této trilogie je podvodník Vlahoš von Rosret, který je Patricijem donucen, aby si své zločiny odpracoval tím, že obnoví Ankh-morporský poštovní úřad. Je to prakticky nemožný úkol, protože z pošty zbyla jen jedna stará budova a dva zaměstnanci, a je to již několik let, kdy naposledy byl poštou doručen nějaký dopis. Pošta má navíc konkurenta v klikačích, což jsou vysoké semafory, které si informace předávají souborem symbolů. Jejich vlastník Nadosah Pozlátko si navíc konkurenci nepřeje a je pro to ochotný udělat cokoliv. Třeba i konkurenci zcela zničit, a to jak ekonomicky, tak i fyzicky.

Po úspěšném zprovoznění pošty v Zaslané poště pak Vlahoš dostane od Patricije další nemožný úkol – dát dohromady bankovnictví města. V Nadělat prachy opět musí čelit bohatým občanům města, kterým se Vlahošovo zasahování do „jejich“ bank nelíbí.

V třetím románu Pod parou pak Vlahoš rozjíždí zcela nové odvětví, a to železnici. Pro Vlahoše však nejsou malé výzvy výzvami, takže se rozhodne, že železnici povede až do několik stovek mil vzdáleného Bjonku. Tomu se však snaží za každou cenu zabránit zpátečničtí trpaslíci. V této předposlední zeměplošské knize má také trochu prostoru velitel Elánius a jeho hlídka.

Recenze

7/10
Železniční zeměplošská horečka

Na Zeměploše nastal Věk páry. A ve středu tohoto nového pokroku v dopravě je opět Ankh-Morpork. Patricij tak má pro Vlahoše von Rosreta další úkol, a to vytvořit fungující systém železnic vedoucí z Ankh-Morporku až do Bjonku, hlavního města Überwaldu. A z nevysvětlitelného důvodu na to Patricij velmi spěchá.

Druhým tématem knihy je zde terorismus živící se xenofobií a zpátečnictvím, kdy těmito teroristy jsou krakové, zarytí ortodoxní trpaslíci, kterým se nelíbí jak změny týkající se společenství trpaslíků, tak i změny celozeměplošského formátu, a kteří se rozhodnou zaútočit na symboly současného světového pokroku – klikačky a železnici.

Také se zde pokračuje v pronikání skřetů do společnosti ostatních myslících humanoidů, kdy další skupinky skřetů se dostávají blíže k rovnoprávnosti s ostatními, kdy tomu vděčí svým schopnostem vhodných pro obsluhu klikaček a železnic. Hned jsem si vzpomněl na vykořisťování čínských dělníků při budování železnic na americkém západě.

I zde chybí nové zajímavé postavy, kdy vynálezce železnice Mandlík Štědrovka nemá žádné zajímavé vlastnosti. Je jakousi obdobou Rozšafína Ctibuma, pouze zaměřeného čistě jen na vláčky.

Naštěstí tu jsou staré známé postavy, které děj značně vylepšují. Již zmíněnému Vlahošovi dostatečně sekunduje Elánius, který více než dostatečně využívá svého titulu Tabulové služby a cejchu Přivolané temnoty, aby uplatnil svůj vliv na trpasličí společenství. Vlahoš tu pak projde určitou proměnou, kdy kromě slov přiloží také ruku k dílu, když je nutné bojovat. Do jeho původního charakteru to sice moc nesedí, ale nedá se říct, že by to byl až tak velký do očí bijící nesmysl. Významnou roli tu pak má i Dolní král, který se musí v druhé polovině knihy dostat co nejrychleji zpět do Überwaldu, aby čelil trpasličímu převratu.

Dlouhá cesta vlakem pak dost připomíná různé kovbojky a vlakové loupeže. Historicky založené čtenáře pak nejspíš napadne i myšlenka na cestu českých legionářů z rudoarmějci ovládaného Ruska do nově vzniklého Československa. I když si nemyslím, že by Pratchett při psaní tohoto románu na naše legionáře vůbec pomyslel.

Ty části knihy věnované vynálezu železnice pak jdou hezky postupně za sebou, tak trochu jako byste si četli jeden článek za druhým – od jedné události posouvající tento vynález dále do budoucna, k dalšímu milníku. A od druhého milníku, k tomu dalšímu, a stále dále. Pozorujeme tak vývoj železnice na Zeměploše od výroby první lokomotivy až po dokončení železnice až do dalekého Überwaldu. A zeměplošská civilizace se tak opět posune o velký kus dál.

Petr Čáp
16.09.2024