Na konci července nám Amazon Prime přinesl druhou sérii seriálu Dobrá znamení (Good Omens), na které spolupracoval Neil Gaiman.
Po velmi podařené první sérii tohoto seriálu, jsem měl vysoké očekávání. Vzhledem k tomu, že druhá série již byla čistě z pera Neila Gaimana a bez knižní předlohy, snažil jsem se na svých očekáváních ubírat, protože jsem tušil, že nemůžu očekávat tak kvalitní příběh, jako u první série. Přesto jsem se dočkal velkého zklamání.
Abych začal klady, tedy vlastně jediným kladem, který zde je, pak to jsou skvělé postavy anděla Azirafala a démona Crowleyho v podání Michaela Sheena a Davida Tennanta. Oba herci zde opět excelují ve svých již zažitých rolích. Jenže ani tito dva herci nedokáží utáhnout sérii se slabým příběhem.
Ze skupiny herců z první série pak už zůstal jen archanděl Gabriel, pár dalších andělů a Miranda Richardson. Ta zde však má zcela jinou roli (namísto paní domácí seržanta Shadwella je z ní démon), což může zprvu diváky zmást. O ostatních hercích se nedá říci, že by byli špatní, ale vzhledem ke svým rolím se většinou musí různě pitvořit, takže vinou scénáře herce litujete, co všechno musí snést.
Hlavním tématem je příchod archanděla Gabriela do Azirafalova knihkupectví, kdy se hlavní duo celou sérii snaží zjistit, proč se zde Gabriel objevil, a proč ztratil paměť. Nebe i Peklo pak po Gabrielovi pátrá také. Azirafal s Crowleym pak Gabriela schovají před oběmi mocnostmi.
(Dále následují menší spoilery.)
A to je první kámen úrazu. Nelogičnost příběhu. Za celou dobu se nedozvíte, proč Azirafal zatajuje přítomnost Gabriela také Nebesům. Přestože se v předposledním díle dozvíte, že k tomu důvody skutečně jsou, Azirafal o nich nevěděl, a tedy neměl důvod Gabriela zapírat.
A následují další nelogičnosti, nejspíš podle toho, jak se to scénáristům zrovna hodí. Takže někdy potřebují andělé i démoni výtah, aby se dostali na zemi, jindy se prostě jen zjeví nebo rozplynou. Démoni nesmí bez vyzvání vstoupit do cizího příbytku, ale cizí člověk, který je zrovna na návštěvě v takovém domě, může toto pozvání klidně učinit za svého hostitele. Andělé a démoni pak často postávají jako statisté a dávají prostor jiným postavám se vymluvit, aniž by sami jednali.
Andělé a démoni jsou pak kapitolou sami o sobě. Jejich neznalost lidstva z první série (a původní knihy) zde byla postupně přetransformována takovým způsobem, že z nich dělá absolutní idioty, kteří už nerozumí vůbec ničemu. A nemusí to být jen lidské záležitosti. K obraně proti démonům pak stačí i jednoduchý hasicí přístroj. Při scéně s útokem démonů jsem se nemohl ubránit vzpomínce na stejně špatně natočenou akční scénu z Obi-Wan Kenobiho, kde mladinká princezna Leia úspěšně nějakou dobu uniká skupině dospělých desperátů.
Ani návraty do historie, které byly v první sérii tak zábavné, nejsou dobré. Sledování stvoření světa je uchvacující, ale scéna s Jobem je už jen trapný pokus zesměšnit Biblický příběh za každou cenu. Stejně tak i scéna z viktoriánského Londýna, kdy dochází na hřbitově ke krádežím těl pro lékařské účely. Řešení těchto morálních otázek je sice dobrý nápad, ale provedení (zejména vypití jedu) je opět nevtipné a trapné.
Poslední díl pak tomu dává korunu. Celou sérií se totiž táhne milostná linka, která je ale v závěru ztrojnásobena, takže najednou máte pocit, že se díváte na růžovou knihovnu a ne fantasy seriál. Tady jsem měl naopak pocit, že sleduji Stmívání. Jen místo vlkodlaků a upírů tu byli andělé a démoni.
Pokud tedy nejste fanouškem, který musí vidět opravdu vše, co vyšlo ze světa Pratchetta či Gaimana, tuhle sérii raději vypusťte. A upřímně doufám, že Gaiman v Sandmanovi překoná své prokletí druhých sérií, protože jak v Dobrých znameních, tak i v Amerických bozích se nedá mluvit o úspěchu. Druhá série Dobrých znamení je sice stále lepší než zeměplošský seriál The Watch, ale vzhledem k tomu, jak nízko tenhle seriál klesl, není se čím chlubit. Doufejme tedy, že třetí série Dobrých znamení bude spíše vzlétající anděl, než další do pekel padlý.
Hodnocení 5/10.